Достъпни електрически автомобили? Може би още през 2024 г.!
Цената на Skoda Enyaq iV започва от 80000 лв, което е добра оферта сред електромобилите, но все още е доста скъпа в сравнение с конвенционалните автомобили. Пионерските технологии винаги са скъпи – това важеше за уокмените, телевизорите с плосък екран и персоналните компютри, важи и за електрическите автомобили. Но масовото производство и технологичният напредък би трябвало да намалят цените им до нивото на конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене. Според последните проучвания дори по-рано от очакваното!
Спомняте ли си още дните, когато домашният компютър струваше десетки хиляди крони и само най-богатите можеха да си го купят? В днешно време цената на новите „джаджи“ е паднала до една десета, докато производителността им е нараснала стотици и хиляди пъти (и много повече). Същото скоро ще важи и за все още доста недостъпните електрически автомобили, чиято цена скоро трябва да достигне нивото на конвенционалните автомобили с двигател с вътрешно горене, благодарение на по-големите производствени обеми и продължаващото техническо развитие.
Шкода Enyaq iV 60 e на пазара
Volkswagen ID.3 е усъвършенстван електрически автомобил. Не е безупречен
Последното проучване на инвестиционната банка UBS сочи, че само след две години разликата между цената на конвенционален автомобил и електромобил трябва да бъде „само“ около 44 000 крони, а през 2024 г. цените на двата вида автомобили трябва да бъдат еквивалентни.
Тяхната оценка се основава на проучване на седемте най-големи производители на акумулаторни батерии, които съставляват от една четвърт до две пети от цената на електромобила. Очаква се цената на kWh (единица капацитет на батерията) да спадне до 100 USD през 2022 г. – за сравнение, първите производители на електромобили през 2010 г. са плащали над 1000 USD за kWh, докато при днешните електромобили цената е 150 USD за kWh.
Голф за 80 бона? ID.3 има да наваксва с достъпната си цена
Масовото производство на електромобили ще окаже значително влияние върху цените – според проучване на UBS само след пет години делът на електромобилите в световните продажби на автомобили ще достигне 17%, а през 2030 г. – 40%. По този начин спадът на цените на електромобилите (и планираното ограничаване на продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене в страните от ЕС) ще счупи врата не само на конвенционалните автомобили, но и на хибридите.
Най-големият натиск за намаляване на емисиите е в Европа, където тази година се очаква да бъдат продадени един милион електромобила от общо 11 милиона нови автомобила. Дали някой от тях ще бъде вашият?